niedziela, 7 października 2012

Paneer Makhani

Minął miesiąc odkąd tu jestem w Delhi. Już trochę orientuję się w różnych miejscach w mieście. Tyle się tu dzieje każdego dnia, że czasem trudno wybrać gdzie się udać wieczorem. Zaczął się zresztą najciekawszy czas w roku - czas wydarzeń kulturalnych, festiwali, świąt.
Jak się okazało nie jesteśmy tacy zieloni, negocjujemy ceny za riksze takie jak znający hindi znajomy mieszkający w Delhi od 18 lat. Restauracja z południowoindyjskim jedzeniem, którą upodobaliśmy sobie najbardziej za pyszne thali i całokształt jest uznawana przez wielu za świetną o czym wczoraj się dowiedzieliśmy a trafiłam do niej już pierwszego dnia dzięki pewnemu dobremu przewodnikowi:-)

Czas na podzielenie się przepisem na pyszną potrawę:
Paneer Makhani - czyli ser indyjski (Paneer) w curry pomidorowym. (Makhani znaczy masło ale w tym sosie jest znacznie więcej składników:- ) Przepis znalazłam w książce Nity Methy.

Składniki:
250 gr sera paneer pokrojonego w kawałki o długości ok 2,5 cm - jest to indyjski ser biały, bardzo sprężysty, nie rozpuszcza się podczas duszenia przypomina tofu konsystencją nie wiem czym można go zastąpić spośród dostępnych w Polsce serów. Może właśnie użyć tofu choć to nie ten smak lub zrobić to jako inną potrawę dając ugotowane pokrojone w kostkę ziemniaki.

Sos:
3 łyżki masła lub oleju - (lepiej masła, ja użyłam klarowanego czyli ghee)
2 cebule drobno pokrojone, 
1 łyżeczka posiekanego świeżego imbiru
1/2 łyżeczki chilli w proszku,
6/7 pomidorów pokrojonych bez pestek (ok 500 gr) - ja użyłam 4 pomidory i 200 gr przecieru pomidorowego
1/4 szklanki jogurtu dobrze wymieszanego aż będzie gładki
3 łyżki orzechów cashew - namoczonych w wodzie przez 15 min i utartych w moździerzu na pastę - można pewnie zastąpić np migdałami obranymi ze skórki
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej, 1,5 łyżeczki soli lub tyle ile potrzebujemy do smaku, 3/4 łyżeczki garam masali - mieszanka przypraw dostępna pewnie w sklepach ze zdrową żywnością
1/2 lub 1 łyżeczka cukru 1/2 szklanki śmietany lub mleka
1 łyżka ketchupu

 Podgrzewamy dwie łyżki masła na patelni. Dodajemy cebulę, imbir. Smażymy na małym ogniu aż cebula zrobi się szklista. Dodajemy chilli, mieszamy. Dajemy pomidory przykrywamy pokrywką i dusimy 7-8 min aż pomidory zmiękną.
Dodajemy jogurt - dusimy aż sos znowu się zagęści. Zdejmujemy z ognia, studzimy i miksujemy na bardzo gładkie pure z 1/2 szklanki wody. Ja nie mam tu jeszcze miksera więc sos na zdjęciu nie jest tak gładki.
Rozpuszczamy 1 łyżkę masła w woku lub w głębokiej patelni. Wlewamy pomidorowe pure mieszamy i dusimy na małym ogniu przez 3-4 min 
Dodajemy cukier, garam masalę, sól i ketchup, mieszamy. Dodajemy pastę z orzechów gotujemy na małym ogniu 1-2 min. Wlewamy śmietanę lub mleko, tyle żeby konsystencja sosu była gęsta lejąca. Dodajemy ser gotujemy chwileczkę na małym ogniu i podajemy przybrane liśćmi kolendry i kleksem śmietany. Można podawać z indyjskim chlebem lub z ryżem.

1 komentarz:

  1. Wykorzystałam Twój przepis i zrobiłam Paneer Makhani razem z chlebem naan. Zmodyfikowałam nieco przepis przez dodanie suszonych liści kozieradki do sosu, ale ogólnie wszystko wyszło super :)

    OdpowiedzUsuń