W Indiach może nie wszystko działa sprawnie, sporo nie
działa w ogóle, reszta jak wielka prowizorka. Ale ta zasada nie dotyczy
delhijskiego metra!
W zeszłym roku mineło 10 lat od momentu uruchomienia
pierwszych połączeń, odkąd metro zaczęło
zmieniać krajobraz miasta, sposoby podróżowania i nawet zachowania Indusów.
Tabliczki na dworcach ostrzegają żeby nie pluć na ziemię, glos z megafonów
poucza, żeby przy wsiadaniu najpierw wypuścic tych którzy są w środku i się nie
pchać, różowe banery wskazują przedziały zarezerwowane tylko dla kobiet, policja
pilnuje aby nie wnosić bomb ani nawet alkoholu. I to ciągle działa!
Jako jedno z niewielu wciąż miejsc w Indiach, metro jest nowoczesne, czyste, sprawnie zarządzane, punktualne i stosunkowo niedrogie. Cena za przejazd uzależniona jest od długości trasy – najtańsze bilety zaczynają się od 8 rupii (50 groszy) i dochodzą do 40 rupii (2,5 zl). Metro przewozi codziennie ponad 2 miliony pasażerów, więc czasem jest naprawdę tłoczno i nieprzyjemnie, ale całościowa ocena wypada pozytywnie.
Jako jedno z niewielu wciąż miejsc w Indiach, metro jest nowoczesne, czyste, sprawnie zarządzane, punktualne i stosunkowo niedrogie. Cena za przejazd uzależniona jest od długości trasy – najtańsze bilety zaczynają się od 8 rupii (50 groszy) i dochodzą do 40 rupii (2,5 zl). Metro przewozi codziennie ponad 2 miliony pasażerów, więc czasem jest naprawdę tłoczno i nieprzyjemnie, ale całościowa ocena wypada pozytywnie.
Historia delhijskiego metra to przykład, że w Indiach jednak
dużo się udaje! Budowa metra zaczęła się w 1998 r. I już w 2002 roku owarto
pierwsze połączenie! Nie wiem czy warto przypominać, że budowa metra w
Warszawie zaczęła się w 1983r., pierwsze połcznie otwarto dopiero w 1995, a
całą linię ukończono w 2008 r. po 25 latach pracy! Przy tym metro w Delhi ma obecnie
6 linii (Warszawa 1+ 1 w budowie), 192 kilometry (Warszawa – 23 km), 142 stacje
(W- 21).
Co ważne jednak, większoć linii i stacji w Delhi, podobnie jak w wielu
miastach azjatyckich zbudowana jest nie pod ziemią ale wzniesione ponad drogami
na betonowych palach (może to pomysł też dla Polski?).
Delhijskie metro cały
czas się rozbudowuje i jeśli kolejne fazy zostaną zrealizowane zgodnie z
planem, w 2021 r. będzie liczyło już ponad 400 km linii kolejowych! Sukces Delhi skłonił
też inne miasta do budowy własnego metra. Dopiero co pierwsze połączenia
otwarto w Mumbaju, zaawansowane prace są w Kalkucie i Chenai, a łącznie 12
miast z populacją ponad 2 miliony mieszkańców rozpoczyna prace!
wyjątkowo mało ludzi bo zdjęcie zrobione w święto narodowe rano |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz